Tidur selepas Asar

Assalamualaikum

Korang pernah dengar tak orang kata kalau tidur lepas Asar boleh jadi gila? Sebenarnya memang betul pun. Tidur lepas Asar hukumnya makruh dan akan mewarisi kegilaan. Nasib baiklah aku ini jarang tidur petang haha. Perasan lagik dia ini.



Jadi, kenapa kita semua tidak digalakkan tidur selepas Asar?

1. Nanti cepat gemuk. Kalau korang perasan, ramai baby suka tidur petang sebab itulah diorang cepat membesar. Growth hormone banyak waktu petang dan bagus untuk tumbesaran. Tapi, kalau kita semua ini dah besar, cukup-cukuplah tu nak membesar lagi haha.

2. Akan tertinggal solat. Kita semua ini kalau dah boleh tidur, mahu 3-4 jam kan? Tak kira lah dah solat Asar ke belum tapi Maghrib kan masih ada. Tidur punya sedap sampai Maghrib pun tertinggal.

3. Memberi kesan pada tidur malam. Dah puas tidur petang, memang payahlah nak tidur malam kan. Lainlah kalau korang jaguh tidur 24 jam. Hebat!

4. Mimpi yang bukan-bukan. Pastu barulah nak menyesal sebab tidur petang. Lainlah kalau korang jenis tidur mati sampai langsung tak mimpi apa-apa tu, aku tak tau nak cakap apa dah. Memang hebat!

Itu je yang aku tahu mengikut pengalaman dan teori aku haha.
Kalau nak mengelakkan tidur petang, korang pergi lah bersiar-siar di taman ke atau pun bersenam. Kan bagus?

P/s: Kalau tidur tengah hari sebelum waktu Zohor tak apa. Tapi, sekejap saja lah. Lebih kurang 15-30 minit sahaja.

Thanks for reading my story!




Bye-Bye!

33 Budak innocent yang comel:

ezzu said... Reply to comment

btol3...pernah ezzu tidur ptg smpai boleh pengsan lepas bangun dari tidur...

Etong said... Reply to comment

entry yg sangat berguna. terima kasih! :)

awie958 said... Reply to comment

dah lama sangat dah tak dapat peluang tidur petang sejak kena jaga kedai, ada ari tu masa beraya dekat perlis kerana keletihan sangat tertidur dari kul4 sampai la kul 6.30 fuhh heaven giler dapat tidur petang

Cik tikah said... Reply to comment

betul! betul! betul! tapi kadang-kadang kalau cik tikah tak tahan sangat2, btertido gak. hehe..

Gulet_Gurlz said... Reply to comment

yaa. btul2. tula jarang da sy tdo ptang. cma kdng2 tu nda dpt than jg. hehehehhe

Ezzattie said... Reply to comment

@ezzu yeke? dasyatnyee hehe

Ezzattie said... Reply to comment

@Etong sama-sama kasih huhu

Ezzattie said... Reply to comment

@awie958 haha amboi. heaven nohh!

Ezzattie said... Reply to comment

@Cik tikah yelah. kdg2 takpe :)

Ezzattie said... Reply to comment

@Gulet_Gurlz sy pun kalau tak tahan sgt, tido jek haha.

Ungu Violet said... Reply to comment

mmg x bagus tidur lepas asar...tp kadang2 tuh tertidor gak...huhu

Izzuddin Fauzi said... Reply to comment

Hang taw x pa... Mimpi best kowt~~~

Aku Si Pujangga said... Reply to comment

thanx for nice info..

http://sipujangga89.blogspot.com/

♥♥ arabella ♥♥ said... Reply to comment

haha. best ow tidoo petang..

Khairull-Dean said... Reply to comment

nie macam dah kena kat gua nie... suka sgt tdr petang2... hahahaa...

Rara. said... Reply to comment

betoi ke tido petang cepat gemok? ades! padanlah dah gemok sekarang, sebab asik tido petang rupanya. pasni nak insaf laaa :)

nice info babbeee :D

Aini Afifah said... Reply to comment

TIDAK!aku x nak jadi seorang yang gila DX (insaf)

pudenz said... Reply to comment

nice blog yaw... ^_^

Hanif said... Reply to comment

takut tambah gemuk...tu dah lam atak tidur petang..

Allya Syahirah Riff said... Reply to comment

yg pertama tu sokong. haha :)

SoLy SoLicious said... Reply to comment

kdg suke benor tido lepah asar..huhu

MiYOKO SuKi said... Reply to comment

yup..betui2 tuuu..

selalu mimpi bukan2 kalo tdo lepas asar..

anitadiana said... Reply to comment

betul2..kak ita setuju tu..mana boleh mcm tu kan tido lah waktu malam aje..kita bkn beby lagi...

salam perkenalan..kak ita dah follow blog yg cute ne...

Ratu Lissa said... Reply to comment

betullah..cepat gemok, haha

Kuchiki EnnaMoon said... Reply to comment

gemok?? woah!!! takut2 >,<

cik hijau purple VS nur faie said... Reply to comment

CHP nak tambah satu ,
org kate klau tidur petg ,
akan jd cepat plupe .

zahidah seran said... Reply to comment

sejak jadi mak,dah lama tak dapat tidur siang..huhu...

MissViVio said... Reply to comment

btul2. sya slalu perhati org yg tdur ptg ni akn jd pmalas n gmuk.

Nalisa Syahira said... Reply to comment

this is trueeeeeee , mimpi semua tah hape hape , mengarut ngarut .

^ Uncle Syaf ^ said... Reply to comment

yup, sgt bergune entry ni..bagus

tqvm 4 sharing :) nice

cik aida said... Reply to comment

tomey la header...ader doodle...wat sendiri eh??? nk jugak

sea_lavender said... Reply to comment

jd elak tdur ptg2~~ kte de entry tdur sblm zhor sunat ~~ bce la..=_= tajuk entry : apa sahaja nk di cari di dunia ~~

i am S!L4H.. said... Reply to comment

hai adik ezzattie, jom pergi taman. teman la kakak mu ni. haha motip???